Hallon och blåbärspaj

Bakningen blev gansak sen i går. Haha .. var klart typ 23,00 - 23.30. Men det var både kul och sen blev det jätte gott. :) Så därför ska jag inte sitta och hålla fast vid ett sånt underbart recept själv :) haha, utan jag delar med mig så klart! Visst är jag en underbar boggare? ;) Mahaha!



Receptet kommer från den här underbara boken :)

En paj innehåller ju tre delar: botten, fyllning och topping.

Så vi börjar så klart med botten ^^



Mördegs botten
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
½ dl flor socker
1 ägg
½ msk kallt vatten

Nyp ihop tärnat, kallt smör med mjöl och florsocker. Tillsätt sedan ägget och vattnet och knoda i hop tills degen precis går i hop. Inte för mkt, då blir den för kompakt.



Plasta sedan in den och ställ den i kylen i minst 30 minuter. Sätt också ugnen på 175 oC.



Klä ett pajskal och nagga den sedan med en gaffel. Tryck fast kanten med aliminiumfolie så att den inte sjunker ner.



Förbaka pajskalet i ca. 10 min.



Blanda sedan ihop fyllningen.

Fyllning
250 g färska el. frusna bär (vilka som hellst, jag hade nu blåbär och hallon)
2 dl passande sylt (jag hade hallon sylt)
1 msk balsam vinäger ( låter inge gott så jag har inte på de på min paj)
2 ½ msk potatismjöl

blanda först i hop bär och sylt (och ev. balsam vinäger) sen rör du i potatis mjölen. Jag blandar i lite socker för att få bort de mesta av den "sura" bärsmaken. Fyll sedan paj skalet med fyllningen.



Sedan ska vi blanda toppingen.

Topping  
75 g smör
2 ½ dl havregryn
1 ½ dl strösocker

Smält först smöret i en kastrull och blanda därefter i sockret och havregrynen. Låt stå och svälla i 3 min.
Strö sedan över toppingen på pajen.

grädda sedan hela paje i ca. 25 min i mitten av ugnen.



Sedan Volá! Här har vi VÄRLDENS godaste bär-paj! :)

Servera gärna med grädde eller vaniljsås!




Bye/ellen


Kommentarer
Postat av: ida mamma till Isa <3

åh va gott de såg ut, den får du bjuda på ngn gång haha. jag är ju sämst på att baka, kan bara laga mat :p

2009-07-13 @ 09:25:15
URL: http://idaahansson.blogg.se/
Postat av: jennifer

sv: nej det tycker inte jag heller

2009-07-13 @ 10:55:17
URL: http://jennifermolin.blogg.se/
Postat av: Agnes

vad gott de såg ut =)

2009-07-13 @ 11:10:41
URL: http://blogg.passagen.se/agnes98
Postat av: Sarah

Männ, va gott det såg ut! Jag kommer gärna på en kopp kaffe och lite paj!! ;-)

Kram!

2009-07-13 @ 11:46:41
URL: http://www.ylvinger.se
Postat av: Mammsen

Jag kan intyga att den var superdupergod!! Så god att jag först åt min egen bit...Snodde en bit till...Och sedan åt upp Anjas då hon lämnade den i ett obevakat ögonblick!! Mahaha!!

Sen var jag så mätt att jag hoppade över lunchen på MCDonalds...;-)

Ni vet hon är ju bagarbarn...Så jag räknar kallt med att Ellen står för bakning framöver!!

(Och jaja Ellen!! Jag SKA uppdatera min blogg...Jag har bara inte tiiiid just nu!! Kommer komemr!!)

2009-07-14 @ 11:45:16
URL: http://mammamos.blogg.se/
Postat av: Liza & Marren

Gott det ser ut :D

2009-07-14 @ 23:03:07
URL: http://www.wheresyourdignity.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0