Thailänska pannkakor

Jag blev hellt plötsligt så otroligt sugen på thailänska pannkakor. De är otroligt goda därför så delar jag med mig av recpetet till er :) (Fast jag har ju inte testat om recptet stämmer, men jag tror de)

Ingredienser
2 dl vetemjöl
3/4 dl nästan kokande vatten
4 msk olja
socker efter tycke & smak



Gör så här
Blanda vetemjöl och vatten till en ganska fast deg. Tillsätt mer vatten eller mjöl om det behövs.
Låt degen vila en timme.
Rulla sedan ut den till en 32 cm lång rulle som skärs i 32 bitar.
Platta ut varje degbit till en rund kaka, ca 5 cm i diameter. Fördela 1 tsk olja på 16 kakor och lägg de återstående 16 kakorna ovanpå dessa.
Kavla eller tryck (i Thailand "slår" man ut dom mot en rostfri bänk) ut dubbelkakorna tills de blir ca 12-15 cm i diameter.
Stek pannkakorna på låg värme i en stekpanna/wok, smord med olja i ca 1 1/2 minut på varje sida.
Fyll dem med vad ni vill. Min favorit nere i Thailand var banan och chokladsås! ;)





Jag önskar mig och er, Lycka till! hehe

Bye/ellen

Kommentarer
Postat av: Mammamos

FEL FEL FEL

Detta skulle ju va här!!!



Ahaaaa....Oanade talanger har yppats!!! Då får du göra thailänDska pannkakor då du kommer hem i veckan!

Anja tjatar oss tokiga efter dig! -kommer hon imorgonbitti? Är hon här då jag vaknar?

;-)

2009-06-28 @ 20:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0